23 ژوئن 2022 - بر اساس مطالعه منتشر شده در مجله Nature Medicine، استفاده از یک سیستم تحویل انسولین کاملاً خودکار که به عنوان پانکراس مصنوعی نیز شناخته می‌شود، منجر به بهبود کنترل قند خون در افراد مبتلا به دیابت نوع 2 شد که به دلیل نارسایی کلیه تحت دیالیز بودند.

تحویل خودکار انسولین، گاهی سیستم حلقه بسته نیز نامیده می شود، زیرا به وارد نمودن اطلاعات توسط کاربر برای برنامه ریزی یا تنظیم تحویل انسولین از طریق پمپ نیازی ندارد. در عوض، پمپ توسط نرم‌افزاری کنترل می‌شود که تحویل انسولین را بر اساس روند قند خون فرد که در زمان واقعی با استفاده از سیستم پایش مداوم گلوکز(CGM) اندازه‌گیری می‌شود، و نحوه پاسخ گلوکز خون به مقادیر مختلف انسولین در گذشته، تنظیم می‌کند. برخی از سیستم‌های تحویل خودکار انسولین، فقط سیستم‌های حلقه بسته ترکیبی هستند، به این معنی که هنوز برای عملکردهای خاصی نیاز به وارد کردن اطلاعات توسط کاربر دارند، مانند وارد کردن مقدار کربوهیدرات در وعده‌ای که می‌خواهید بخورید. با این حال، سیستم‌های دیگر اکنون می‌توانند کاملاً خودکار عمل کنند، بطوری که بیشتر شبیه یک لوزالمعده مصنوعی واقعی کار می‌کنند و با انجام تنظیمات مداوم در میزان انسولینی که به بدن تحویل می دهند، قند خون را به خوبی تنظیم می‌کنند.

در مطالعه ی اخیر، محققان به چگونگی تأثیر تحویل خودکار انسولین بر کنترل قند خون در 26 بزرگسال مبتلا به دیابت نوع 2 - 17 مرد و 9 زن، با میانگین سنی 68 سال- که تحت دیالیز بودند، پرداختند. همه شرکت کنندگان تحت دو دوره ی مطالعه ی متفاوت به مدت 20 روز قرار گرفتند. در یکی از این دوره‌ها، آن‌ها از چیزی که به نام سیستم حلقه بسته کمبریج شناخته می‌شود، استفاده کردند- که به نام دانشگاه کمبریج در انگلستان، مکانی که این مطالعه در آن انجام شد، نامگذاری شد. در طول دوره ی دیگر از این مطالعه، شرکت‌کنندگان تحت درمان با انسولین استاندارد قرار گرفتند و از سیستم CGM استفاده کردند که سطوح قند خون آنها را ثبت می‌کرد، اما به آنها نشان نمی‌داد. ترتیب وقوع دو دوره مطالعه به صورت تصادفی برای هر شرکت‌کننده انتخاب شد.

بهبود کنترل قند خون با تحویل خودکار انسولین

نتیجه ی اصلی که محققان به بررسی آن علاقه مند بودند، مدت زمان سپری شده در محدوده هدف یعنی قند خون بین 101 تا 180 میلی گرم در دسی لیتر بود. آنها دریافتند که در طول دوره ی مطالعه ی تحویل خودکار انسولین، شرکت کنندگان به طور متوسط ​​52.8٪ از زمان ها را در این محدوده سپری کردند، در حالی که در طول دوره ی درمان استاندارد انسولین، تنها 37.7٪ از زمان ها را در این محدوده سپری کرده بودند. میانگین قند خون نیز در طول دوره ی تحویل خودکار انسولین پایین تر بود: 182 میلی گرم در دسی لیتر در مقابل 209 میلی گرم در دسی لیتر. مقدار زمان صرف شده با هیپوگلایسمی (افت قند خون) - که زیر 70 میلی گرم در دسی لیتر تعریف می شود - نیز در طول دوره تحویل خودکار انسولین کمتر بود، 0.1٪ از زمان ها در مقایسه با 0.2٪.

علاوه بر این، سیستم تحویل خودکار انسولین در طول زمان با انطباق الگوریتم نرم‌افزار برای هر فرد، مؤثرتر عمل نمود: با میانگین زمان صرف شده در محدوده ی قند خون هدف از 36٪ در روز اول به بیش از 60٪ در روز بیستم. همه شرکت‌کنندگانی که به نظرسنجی پاسخ دادند، گفتند که سیستم تحویل خودکار انسولین را به دیگران توصیه می‌کنند و 92 درصد گفتند که زمان کمتری را برای مدیریت دیابت خود در حین استفاده از آن صرف کرده‌اند.

دکتر Charlotte Boughton، محقق مؤسسه ی علوم متابولیک Wellcome-MRC در دانشگاه کمبریج، گفت: بیمارانی که با دیابت نوع 2 و نارسایی کلیوی زندگی می کنند، یک گروه آسیب پذیر هستند و مدیریت وضعیت آنها می تواند یک چالش باشد. اکنون که نشان داده‌ایم پانکراس مصنوعی در گروهی از بیمارانی که درمان آنها سخت‌تر است، بطور موثر کار می‌کند، معتقدیم که این سیستم می‌تواند برای جمعیت وسیع‌تری از افراد مبتلا به دیابت نوع 2 مفید باشد.

منبع:

https://www.diabetesselfmanagement.com/news-research/2022/06/23/artificial-pancreas-improves-glucose-control-in-people-with-type-2-diabetes-kidney-failure/